Dalo by se říci, že Boho je vlastně takový luxusní second hand, výběr toho nejlepšího z vintage bytových doplňků, oblečení či šperků. Která část převládá a která tě baví nejvíc?
Označení second hand je velmi zavádějící, přestože lze říci, že v mém obchodě najdete pečlivý výběr velmi originálních starých věcí z druhé ruky. Slovem second hand se rozumí absolutně všechno použité zboží, které již není v původním stavu - tedy, ne zcela nové. Oproti tomu vintage je pojem pro nové nebo použité zboží pocházející z předchozí éry, která začíná rokem 1920 a končí dvě dekády zpět od dnešního data. Vintage znamená autentické, originální a velmi dobré jakostní zboží, které je alespoň 20 let staré a v dobrém stavu. To platí jak pro oblečení, tak pro interiér a doplňky. Musí to být autentický kus, kde je rozpoznat poctivé řemeslo. To je to, co se mi na tom líbí. Tyto věci byly vyrobeny kvalitně, aby sloužily po dlouhou dobu a vetšinou mají určitou historii nebo příběh, který k nim patří. Vynikají nadčasovostí a svou originalitou. Na rozdíl od dnešních trendů komerční masové produkce. Jestli se vám líbí vintage, pak to automaticky neznamená, že se v zásadě musíte oblékat jako vaše babička, nebo mít byt zaházen starým nábytkem a jinýmy zbytečnými věcmi, které vaši sousedé už dávno vyhodili. No a nebo taky můžete. Forma užití je zcela na vás. Já osobně ráda používám vintage k okořenení. Dodá všemu obyčejnému a prvoplánovému ten správny originální nádech.
 
Tvůj obchůdek leží hned vedle Krymské - ulice, ve které se soustředí komunita mladých kreativních lidí a je takovým „miniaturním českým Berlínem“. Pozoruješ, že se díky tomu staré Vršovice nějak mění?
Nejen tato lokalita v Praze se mění. Mám pocit, že lidé tady se obecně mění a konečně se probouzí do světovějšího a kosmopolitnejšího způsobu života. Když jsem se sem přistěhovala z Londýna, kde jsem žila přes 10 let, připadala jsem si jako Alenka v ospalém městě. Což bylo příjemné, ale jen na chvíli. Pak si uvědomíte, že tu něco chybí - inspirace na ulici, přirozená svoboda a uvolněnost ve smyslu životního stylu. Díky současné mladé generaci, která absorbuje a zažívá nové světy a kultury, se to mění k lepšímu. Jsou po tom všem hladoví a já jsem velmi ráda, že už to nezůstává skryté pouze v uměleckých a tvůrčích komunitách, ale pomalu přechází do přirozeného způsobu života.
 
Chodíš také do Krymské, ať už třeba na obědy nebo na proslulé koncerty v Café v lese?
Je to naše sousedství, jak bych anglicky řekla our hood, a já ráda chodím do všech míst na Krymské i v okolních ulicích. Na dobré jídlo, kávu, hudbu, umění a společnost skvělých lidí. Tohle vše a ještě mnohem víc do budoucna, doufám.
 
Velkou část tvých zákazníků tvoří cizinci a turisti. Odkud tvůj obchůdek znají?
Turisté objeví obchod často náhodně. Tak jo, trochu jsem tomu dopomohla a otevřela vedle hostelu. Cizinci a expati si mě pak najdou díky doporučení, nejčastěji se to šíři ústně, což má stále velkou sílu. Díky Bohu za to.
 
Mají i Pražáci slabost pro vintage zboží?
V Praze prozatím není mnoho těch, kteří mají cit a zápal pro vintage zboží. Doufám, že počet lidí, kteří si uvědomí, že je potřeba uchovávat určité věci a být vstřícný k životnímu prostředí. Je to totiž hlavně o životě, nejenom o stylu.
 
Co vlastně znamená název Boho?
Boho je v anglickém jazyku zkratka od slova Bohemian. Ve společnosti se to vztahuje na bohémství jako životní styl. Boho je skutečný bohém, který má schopnost ocenit krásu, je hluboce romantický, nezná žádné limity. Jeho svět je jeho vlastní tvorba a svoboda. Bohemian ale označuje také rezidenta bývalého Království českého. Tolik krásných význámů má pro mě zkratka Boho.
 
(Patricia Madarová, majitelka Boho Vintage Concept Store)

Více...





Pamatujete si na svůj první Polaroid? Kdy jste si jej pořídili?
Jsme smolaři - a tak to bylo shodou okolností přesně v době, kdy Polaroid přestal vyrábět filmy i foťáky. Koupili jsme si staré Polaroidy přes eBay, k nim sehnali několik balíčků filmů a než jsme je stihli profotit, jejich cena vyletěla skoro na tisícovku za film - takže nás to nadšení brzo přešlo. Pak jsme ale objevili Impossible Project, firmu nadšenců, kteří začali filmy znovu vyrábět, a chytli jsme se příležitosti - byla to úžasná zkušenost, protože jejich první filmy byly doslova experimentální a fotky vůbec nevycházely tak, jak jsme předpokládali. Polaroid tím pro nás získal úplně nové kouzlo.
 
Polaroidům už se tedy věnujete poměrně dlouho. Co se za tu dobu změnilo?
Strašně, strašně moc. Vzhledem k tomu, že měli kluci z Impossible Projectu se svými filmy obrovský úspěch, výroba se rozjela ve velkém a dnes již vyrábějí filmy, které jsou na tisíckrát lepší úrovni. Odpadla tím sice trocha dobrodružství, ale na druhou stranu si filmy pořád udržely určitou nevyzpytatelnost, typickou barevnost a neostrost, a tak se z Polaroidu znovu stal fenomén. My jsme u Polaroidů zůstali a za ty roky, kdy jsme s nimi nejprve jenom fotili, jsme zjistili, že v téhle podivné zálibě nejsme sami - a tak jsme o Polaroidech začali psát, začali je renovovat, prodávat, vystavovat fotografie a pořádat workshopy... až vzniknul Polagraph.
 
Polagraph ale vzniknul spojením tří různých značek (PolaroidLove, Paragraph a my dear deer). Jak jste se dali dohromady?
Bylo nám jasné, že jenom Polaroidy celý prostor neuživí - a tak jsme se dali dohromady s holkama, jejichž projekty se nám strašně líbily. Kája z Paragraphu dělá krásné ručně vyráběné sketchbooky, diáře a fotoalba, zatímco Kristin z my dear deer renovuje staré sovětské foťáky, na něž vymýšlí nové potisky a potahy. Skvěle se tak doplňujeme a všichni jsme se pro spolupráci okamžitě nadchnuli.
 
Polagraph funguje nejen jako obchod, ale také jako malá galerie. Zaměřují se vaše výstavy čistě jen na instantní fotografii? Jak vybíráte jednotlivé autory?
Naší jedinou podmínkou, kterou jsme si stanovili, je, že budeme vystavovat pouze fotografie vzniklé chemickou cestou. Nezáleží tedy na tom, jestli to jsou Polaroidy nebo snímky na klasický kinofilm. Ale samozřejmě je pak hlavní to, aby se nám všem ty fotografie líbily a aby tvořily jeden ucelený soubor fungující jako celek. Vystavovat u nás tedy může vlastně každý - rozhodně si nehrajeme na galerii, kterou by uspokojil jen Helmut Newton.
 
Kdo jsou vaši zákazníci? Věnují se dnes Polaroidu i profesionální fotografové?
Je to vlastně svým způsobem zvláštní, ale věnují. Většina z nich si Polaroidy pamatuje ještě z dob, kdy se používaly na náhled expozice předtím, než scénu vyfotili naostro. To už dneska vůbec nemá smysl, protože je fotka na Polaroid nesrovnatelně dražší než z profesionálního digitálu, ale přesto je Polaroid dodneška něčím přitahuje - ať už nemožností manipulace a kopírování, nebo svými barvami a zvláštní kresbou... Ale každopádně většinu zákazníků tvoří spíše mladí nadšenci, kteří tomu kouzlu propadli až s nástupem filmů Impossible.
 
Fotíte vy sami i digitálně nebo jste zarytí zastánci chemické fotografie?
Fotíme vším, co fotit umí! Nejsme úplní fanatici, kteří by digitální fotoaparáty na potkání likvidovali, naopak jsme s nimi vlastně fotit začínali a je nám jasné, že na většinu focení jsou mnohem šikovnější a praktičtější. Ale chemie má pro nás zkrátka neodolatelné kouzlo, možná trošku nostalgické, ale o to lákavější – jako by fotografii navracela nějaký dnes již ztracený smysl.
 
(Michal Čáp, spolumajitel Polagraphu)

Více...















































Spud. je netradiční průvodce po Praze, který upozorňuje na zajímavá místa a podniky, jež rozhodně stojí za návštěvu. S Polaroidem v ruce mapujeme čtyři různé oblasti, a to jídlo a pití, obchody, pracovní prostory místních kreativců a architekturu. Spud. se soustředí na neokoukaná místa s neopakovatelnou atmosférou, na kavárny s tou nejlepší kávou, obchůdky s tím nejnápaditějším zbožím, dílny či ateliéry těch nejšikovnějších designérů a architektonické zajímavosti s tím největším kouzlem. Spud. je také hlavně o lidech, kteří za vybranými lokálními projekty stojí. Bez jejich invence a odvahy splnit si svůj sen by byla Praha o mnoho chudší. Všem proto patří naše velké díky!
 
Tereza a Michal
info@spud.cz / 728 764 380



 
Cena: 330 Kč

Poštovné: 70 Kč

jméno a příjmení
e-mail
telefon
adresa dodání
počet kusů českých
počet kusů anglických
poznámka




 
Boho Vintage Concept Store, Francouzská 76, Praha 10
BOTAS 66, Křížkovského 18, Praha 3
BOTAS 66, Skořepka 4, Praha 1
Cihelna Concept Store, Cihelná 2b, Praha 1
EMA espresso bar, Na Florenci 3, Praha 1
Funbikes, Bořivojova 108, Praha 3
I Need Coffee!, Na Moráni 7, Praha 2
K-A-V-K-A, Krocínova 5, Praha 1
Knihkupectví Bendox, Osadní 34, Praha 7
Lazy Eye Showroom, Ibsenova 3, Praha 2
Nanovo, Týnská ulička 8, Praha 1
Polagraph, Husinecká 14, Praha 3
Pragtique, Pasáž Platýz, Národní 37, Praha 1
Super Tramp Coffee, Opatovická 18, Praha 1
Triko kafe & koloniál, U Nikolajky 12, Praha 5
VNITROBLOCK, Tusarova 31, Praha 7
Pokojík, Smetanova 45, Brno
Slowatch, Laurinská 19, Bratislava
SUPERSENSE, Praterstraße 70, Vídeň