Vystudoval jsi obor restaurátorství, ale se svým projektem Retrohome se zaměřuješ na 20. a 30. léta 20. století. Čím si tě toto období získalo?
Období 20. až 30. let mě oslovilo především svojí nadčasovostí, jak použitými tvary, tak použitým materiálem. U období funkcionalismu se designéři snažili, aby nábytek měl co největší funkci, chtěli se oprostit od zbytečných kudrlinek, lišt a všeho navíc, co na nábytku být nemusí a spíše mu je při denním užívání na obtíž. Ve finále se jim podařilo vyrábět nábytek, který se dobře udržoval a i po 80 letech se hodí do moderních interiérů a skvěle zapadá dokonce i mezi současné designové výrobky.

Jak taková renovace probíhá? Z jakých materiálů o původním vzhledu objektu čerpáš?
Co se týče renovace dřeva, postupuji jako jeho výrobci na začátku. Moderním lakům se vyhýbám obloukem a používám jen staré osvědčené metody, které jsou pro dřevěné povrchy přirozené, dobře odstranitelné do budoucna a dávají dřevinám nejhezčí vzhled (např. šelaková politura a včelí vosk). Co se týče čalounění, tam opět renovace probíhá podle starých technologií, které byly ve své době už tak dokonalé, že na nich není co měnit. Naopak, v dnešní době už se nechtějí nikomu z řemeslníků moc dělat, jelikož jsou časově a fyzicky náročné. Na látky vybírám a hledám specializované firmy, které čerpají vzory z této doby.

Chtějí po tobě klienti, abys jejich nábytek uvedl do naprosto původního stavu, anebo tě nechají pracovat s vlastní fantazií?
Je to tak na půl, najdou se zákazníci, kteří přesně vědí, co chtějí, věnují tomu svůj čas, načerpají inspiraci z různých dobových fotografií a přijdou s vizí, na kterou se mě zeptají jako odborníka, zda-li se nespletli a bude to takto vypadat dobře, popřípadě upravíme jenom pár detailů. Pak přichází zákazníci, kteří mají danou věc doma po rodičích nebo po babičkách a nechají mě navrhnout variantu renovace a vzhledu. Samozřejmě po jejich detailním výslechu, jak to u nich doma vypadá a co mají rádi.

Jak vypadá tvůj typický zákazník a jak vypadá jeho byt?
Typického zákazníka asi nemám, vždy mě překvapí, kdo mě osloví. Mezi mé zákazníky patří třeba dvacetiletý mladík. který si chtěl koupit hezkou, kvalitní lampu s kouskem historie na čtení a další den to může být starší paní, která má gauč od dětství v pokoji a chce mu vdechnout nový život pro svá vnoučata. Stejně tak je to s interiérem, kam nábytek odevzdávám, ale za sebe musím říct, že se tento nábytek nejvíce hodí do starých cihlových zrekonstruovaných bytů nebo vil s dřevěnou podlahou, kde jsou prostory prosvětleny díky velkým oknům. Ideálním prostorem je vila Tugendhat :)

Jak máš byt zařízen ty?
Na můj vysněný byt nebo dům stále čekám a jestli ho jednou budu mít, určitě si do něj pár solitérů z tohoto období pořídím. Zatím je to trošku všehochuť více období, ale věřte, že nových věcí bez historie u mě moc nenajdete. Sběratelství a láska ke starým věcem je tak trochu nemoc, ze které se pomalu léčím a raději se na kontejnery v ulicích už moc nekoukám, abych zase domů něco nepřitáhl.

Renovuješ i nějaký nábytek do zásoby, na který se můžou zájemci přijít k tobě do dílny podívat a vybrat si, anebo děláš vše přímo na zakázku?
Pomalu už jde spíše o produkty a renovaci na zakázku, která mi zabere nejvíce času. Nicméně se snažím alespoň jednou měsíčně něco nového umístit na mé stránky do prodeje dle mého vkusu a věřím, že se tato situace do budoucna zlepší.

(Tomáš Grund, majitel Retrohome)

Více...





Dlouhá léta jste v Praze provozoval velmi oblíbený Hapu bar. Bylo pro vás otevření bistra dalším krokem, který jste od začátku plánoval? Proč Hapu bar skončil?
Hapu byl náš život. Úplně nás to pohltilo. Všechno poprvé a nové. Zdálo se, že to tak bude navěky. Roky běžely, až jsme jich napočítali šestnáct. Mezi tím se nám narodily dětičky, život se posunul. Začalo nás víc bavit jíst než pít. Takže bistro bylo takové logické vyústění.

Fungujete v bistru už dva roky. Přesunuli se tam vaši věrní zákazníci z Hapu, anebo přilákalo úplně jinou sortu lidí? Jak velká změna to pro vás osobně vlastně byla?
Spousta našich zákazníků jsou kamarádi, kteří v Hapu zestárli s námi. Zároveň každé nové místo přiláká nové lidi. Takže tak nějak od obojího. Zajímavé bylo zjištění, že lidi, kteří k nám chodí, často potkáváme i na jiných místech, která máme rádi.

Martin's bistro má kuchyni vyhlášenou po celých Vinohradech, vaříte jídla ze všech koutů světa. To je u většiny restaurací spíše na škodu, ale u vás jsou všechna perfektní. Jak to děláte?
Tak takový kompliment potěší. Bude to asi tím, že co vaříme, to taky jíme.

Kromě jídla stojí za pozornost i interiér vašeho podniku. Jak jste prostor objevil a čím si vás získal?
Před námi tam byla kavárna, kterou provozovali naši kamarádi. Tudíž jsme to místo už znali. Když po letech kavárnu zavřeli a prodali, přestali jsme tam chodit i my. Za nějakou dobu se ten prostor objevil v nabídce na internetu, shodou okolností v době, kdy jsme se rozhodli pro změnu. Za interiér je zodpovědný náš kamarád, sochař Filip Roztočil, který dělal i Hapu a moc dobře ví, co se nám líbí.

Říká se, že v pohostinství se malým podnikům daří jen v případě, že se jim majitel věnuje skoro nonstop. Jak je to u vás, kolik času v bistru trávíte?
Kromě toho, že tam pracujeme, tak většinu volného času. Takže něco na tom bude.

Je u vás stále plno. Snažíte se bistro aktivně propagovat, třeba reklamou na sociálních sítích, anebo tak dobře funguje pražská šeptanda?
Šeptanda samozřejmě funguje, ale myslím, že marketing se v dnešní době ignorovat úplně nedá. Takže jsme v jeho sítích uvízli i my, včetně těch sociálních.

(Martin Streško, majitel Martin’s bistra)

Více...















































Spud. je netradiční průvodce po Praze, který upozorňuje na zajímavá místa a podniky, jež rozhodně stojí za návštěvu. S Polaroidem v ruce mapujeme čtyři různé oblasti, a to jídlo a pití, obchody, pracovní prostory místních kreativců a architekturu. Spud. se soustředí na neokoukaná místa s neopakovatelnou atmosférou, na kavárny s tou nejlepší kávou, obchůdky s tím nejnápaditějším zbožím, dílny či ateliéry těch nejšikovnějších designérů a architektonické zajímavosti s tím největším kouzlem. Spud. je také hlavně o lidech, kteří za vybranými lokálními projekty stojí. Bez jejich invence a odvahy splnit si svůj sen by byla Praha o mnoho chudší. Všem proto patří naše velké díky!
 
Tereza a Michal
info@spud.cz / 728 764 380



 
Cena: 330 Kč

Poštovné: 70 Kč

jméno a příjmení
e-mail
telefon
adresa dodání
počet kusů českých
počet kusů anglických
poznámka




 
Boho Vintage Concept Store, Francouzská 76, Praha 10
BOTAS 66, Křížkovského 18, Praha 3
BOTAS 66, Skořepka 4, Praha 1
Cihelna Concept Store, Cihelná 2b, Praha 1
EMA espresso bar, Na Florenci 3, Praha 1
Funbikes, Bořivojova 108, Praha 3
I Need Coffee!, Na Moráni 7, Praha 2
K-A-V-K-A, Krocínova 5, Praha 1
Knihkupectví Bendox, Osadní 34, Praha 7
Lazy Eye Showroom, Ibsenova 3, Praha 2
Nanovo, Týnská ulička 8, Praha 1
Polagraph, Husinecká 14, Praha 3
Pragtique, Pasáž Platýz, Národní 37, Praha 1
Super Tramp Coffee, Opatovická 18, Praha 1
Triko kafe & koloniál, U Nikolajky 12, Praha 5
VNITROBLOCK, Tusarova 31, Praha 7
Pokojík, Smetanova 45, Brno
Slowatch, Laurinská 19, Bratislava
SUPERSENSE, Praterstraße 70, Vídeň