Pamatujete si na svůj první Polaroid? Kdy jste si jej pořídili?
Jsme smolaři - a tak to bylo shodou okolností přesně v době, kdy Polaroid přestal vyrábět filmy i foťáky. Koupili jsme si staré Polaroidy přes eBay, k nim sehnali několik balíčků filmů a než jsme je stihli profotit, jejich cena vyletěla skoro na tisícovku za film - takže nás to nadšení brzo přešlo. Pak jsme ale objevili Impossible Project, firmu nadšenců, kteří začali filmy znovu vyrábět, a chytli jsme se příležitosti - byla to úžasná zkušenost, protože jejich první filmy byly doslova experimentální a fotky vůbec nevycházely tak, jak jsme předpokládali. Polaroid tím pro nás získal úplně nové kouzlo.
 
Polaroidům už se tedy věnujete poměrně dlouho. Co se za tu dobu změnilo?
Strašně, strašně moc. Vzhledem k tomu, že měli kluci z Impossible Projectu se svými filmy obrovský úspěch, výroba se rozjela ve velkém a dnes již vyrábějí filmy, které jsou na tisíckrát lepší úrovni. Odpadla tím sice trocha dobrodružství, ale na druhou stranu si filmy pořád udržely určitou nevyzpytatelnost, typickou barevnost a neostrost, a tak se z Polaroidu znovu stal fenomén. My jsme u Polaroidů zůstali a za ty roky, kdy jsme s nimi nejprve jenom fotili, jsme zjistili, že v téhle podivné zálibě nejsme sami - a tak jsme o Polaroidech začali psát, začali je renovovat, prodávat, vystavovat fotografie a pořádat workshopy... až vzniknul Polagraph.
 
Polagraph ale vzniknul spojením tří různých značek (PolaroidLove, Paragraph a my dear deer). Jak jste se dali dohromady?
Bylo nám jasné, že jenom Polaroidy celý prostor neuživí - a tak jsme se dali dohromady s holkama, jejichž projekty se nám strašně líbily. Kája z Paragraphu dělá krásné ručně vyráběné sketchbooky, diáře a fotoalba, zatímco Kristin z my dear deer renovuje staré sovětské foťáky, na něž vymýšlí nové potisky a potahy. Skvěle se tak doplňujeme a všichni jsme se pro spolupráci okamžitě nadchnuli.
 
Polagraph funguje nejen jako obchod, ale také jako malá galerie. Zaměřují se vaše výstavy čistě jen na instantní fotografii? Jak vybíráte jednotlivé autory?
Naší jedinou podmínkou, kterou jsme si stanovili, je, že budeme vystavovat pouze fotografie vzniklé chemickou cestou. Nezáleží tedy na tom, jestli to jsou Polaroidy nebo snímky na klasický kinofilm. Ale samozřejmě je pak hlavní to, aby se nám všem ty fotografie líbily a aby tvořily jeden ucelený soubor fungující jako celek. Vystavovat u nás tedy může vlastně každý - rozhodně si nehrajeme na galerii, kterou by uspokojil jen Helmut Newton.
 
Kdo jsou vaši zákazníci? Věnují se dnes Polaroidu i profesionální fotografové?
Je to vlastně svým způsobem zvláštní, ale věnují. Většina z nich si Polaroidy pamatuje ještě z dob, kdy se používaly na náhled expozice předtím, než scénu vyfotili naostro. To už dneska vůbec nemá smysl, protože je fotka na Polaroid nesrovnatelně dražší než z profesionálního digitálu, ale přesto je Polaroid dodneška něčím přitahuje - ať už nemožností manipulace a kopírování, nebo svými barvami a zvláštní kresbou... Ale každopádně většinu zákazníků tvoří spíše mladí nadšenci, kteří tomu kouzlu propadli až s nástupem filmů Impossible.
 
Fotíte vy sami i digitálně nebo jste zarytí zastánci chemické fotografie?
Fotíme vším, co fotit umí! Nejsme úplní fanatici, kteří by digitální fotoaparáty na potkání likvidovali, naopak jsme s nimi vlastně fotit začínali a je nám jasné, že na většinu focení jsou mnohem šikovnější a praktičtější. Ale chemie má pro nás zkrátka neodolatelné kouzlo, možná trošku nostalgické, ale o to lákavější – jako by fotografii navracela nějaký dnes již ztracený smysl.
 
(Michal Čáp, spolumajitel Polagraphu)

Více...





Obchod a studio Qubus sídlí na adrese Rámová 3 už od roku 2002. Před nedávnem jste se spojili se značkou Křehký. Co si od nového konceptu slibujete?
Na této adrese jsme samostatně fungovali více než deset let. Poté jsme zkoušeli koncept obchodu a galerie společne s kolegy ze značky Denim Heads, kteří se zabývaji velmi autentickým druhem oblečení, především japonským denimem. Spojení tradičních řemesel nám přišlo jako slučitelné, ale Křehký je blíže věcem, které děláme, a tudíž je spojení značek na jedné adrese logické. Navíc se některé produkty a autoři prolínaji mezi oběma značkami. Naše vnímaní designu, chcete-li art designu je velmi podobné. Díky tomu je na jednom místě koncentrace objektů, které jinde nenajdete.

Pod značkou Qubus tvoříte především vy a Maxim Velčovský. Jakým způsobem funguje spolupráce s ostatními českými designéry, kteří jsou v kolekci zastoupeni?
Určitě nejsme agentura, tím myslím, že autory nezastupujeme. V první řadě jsme studio, které má vlastní produkci. Pilířem kolekce jsou Maximovy a moje objekty především ze skla a porcelánu, tedy tradičních českých medií. Nebráníme se ale jiným designům, například Antonín Tomášek nebo Milan Pekař jsou zastoupeni v naší kolekci. Věci pro naší značku vybíráme tak, aby souvisely s názorem, který Qubus razí. Měly by mít příběh a přesah k jiným oborům.

Jak Qubus, tak Křehký je specializovaný na design porcelánu a skla. Sklářské řemeslo má v Čechách dlouhou tradici. Snažíte se tradiční postupy ruční výroby nějakým způsobem rozvíjet, nebo se s nimi zásadně rozcházíte?
Sklo v současné době zažívá znovuzrození, začíná se zase vyrábět, dostává se zpět do popředí, jak to již tradičně v našich končinách bývalo. Já nejsem úplně sklář, takže k práci přistupuji spíše s pokorou, ale zárověň se snahou proces nějakým způsobem změnit a posunout někam dál.

Považujete vaše autorské produkty za užitý design?
Spíše naopak, ve volné tvorbě se nenechávám svazovat funkcí, jsou to více objekty, častokrát bez praktického užití.

Studio Qubus nabízí i služby v realizacích interiérů. S jakými architekty spolupracujete? A v jakém stylu máte zařízené vlastní bydlení?
Není to úplně naše doména, nicméně se výzvám nebráníme. Vybíráme si více specifické projekty, ve kterých je možné náš přístup aplikovat. A moje vlastní bydlení? Mám rád věci po předcích, případně takové, které si pořídím od přátel, nebo koupím v bazaru. Takže pokud styl, tak asi termix.

Od roku 2008 působíte také jako umělecký ředitel obchodu DOX by Qubus v holešovickém centru současného umění. Jaká další prodejní či galerijní místa byste nám v Praze doporučil?
Mojí oblíbenou galerií, vyjma DOXu, je Rudolfinum z těch velkých. Je tu ale řada nových malých a velmi kvalitních jako například Drdova Gallery a Nevan Contempo. Nerad bych ale na někoho zapomněl. Z obchodů třeba Praguekabinet, Kvalitář, Kurátor a spousta dalších. Nechodím moc nakupovat, tak nemám úplně aktuální přehled.

(Jakub Berdych, spolumajitel Qubus + Křehký)

Více...















































Spud. je netradiční průvodce po Praze, který upozorňuje na zajímavá místa a podniky, jež rozhodně stojí za návštěvu. S Polaroidem v ruce mapujeme čtyři různé oblasti, a to jídlo a pití, obchody, pracovní prostory místních kreativců a architekturu. Spud. se soustředí na neokoukaná místa s neopakovatelnou atmosférou, na kavárny s tou nejlepší kávou, obchůdky s tím nejnápaditějším zbožím, dílny či ateliéry těch nejšikovnějších designérů a architektonické zajímavosti s tím největším kouzlem. Spud. je také hlavně o lidech, kteří za vybranými lokálními projekty stojí. Bez jejich invence a odvahy splnit si svůj sen by byla Praha o mnoho chudší. Všem proto patří naše velké díky!
 
Tereza a Michal
info@spud.cz / 728 764 380



 
Cena: 330 Kč

Poštovné: 70 Kč

jméno a příjmení
e-mail
telefon
adresa dodání
počet kusů českých
počet kusů anglických
poznámka




 
Boho Vintage Concept Store, Francouzská 76, Praha 10
BOTAS 66, Křížkovského 18, Praha 3
BOTAS 66, Skořepka 4, Praha 1
Cihelna Concept Store, Cihelná 2b, Praha 1
EMA espresso bar, Na Florenci 3, Praha 1
Funbikes, Bořivojova 108, Praha 3
I Need Coffee!, Na Moráni 7, Praha 2
K-A-V-K-A, Krocínova 5, Praha 1
Knihkupectví Bendox, Osadní 34, Praha 7
Lazy Eye Showroom, Ibsenova 3, Praha 2
Nanovo, Týnská ulička 8, Praha 1
Polagraph, Husinecká 14, Praha 3
Pragtique, Pasáž Platýz, Národní 37, Praha 1
Super Tramp Coffee, Opatovická 18, Praha 1
Triko kafe & koloniál, U Nikolajky 12, Praha 5
VNITROBLOCK, Tusarova 31, Praha 7
Pokojík, Smetanova 45, Brno
Slowatch, Laurinská 19, Bratislava
SUPERSENSE, Praterstraße 70, Vídeň